Aquesta setmana, Mediterráneo Digital publicava un article titulat “¿Por qué las feministas son más feas que las mujeres normales?”, que va provocar polèmica a les xarxes i, a partir de la mediació d’una usuària de Twitter, li ha costat la retirada de quatre anunciants -Nissan, Toyota, Línea Directa i Anida.

L’article ha causat indignació, però no tots els diaris n’han parlat. Ho han fet el diari Ara, Público i El País, però amb articles amb un frame a partir de la retirada de la publicitat del mitjà. Ni La Vanguardia ni El Periódico n’han publicat cap notícia al respecte, i només eldiario.es en critica obertament el masclisme. La publicació de continguts masclistes, per desgràcia, no és notícia.

La publicació de continguts masclistes no és notícia: només eldiario.es critica obertament el masclisme de Mediterráneo Digital

L’article, firmat per Pablo Escobar i inclòs en la secció “Gente y TV”, és una enumeració de tot allò que tenen les “dones normals” en contraposició a les feministes. Acaba dient que “les dones normals són infinitament més atractives que les fanàtiques feminazis”, i s’incrusta un vídeo on apareix una dona explicant “Por qué no soy feminista”.

El contingut no només no és veraç -s’afirma que el fet “està científicament comprovat”- i imprecís -qui són les feministes i qui les “dones normals”?-, sinó que es retrata per si sol en posar l’aspecte físic de la dona al centre del debat, un dels cànons masclistes més evidents.

El diari rebutja les acusacions de masclisme i denunciarà Cristina Hernández per “boicot” i intent de limitar la llibertat d’expressió

Mediterráneo Digital va afirmar en un comunicat que rebutjava totes les acusacions de masclisme, sexisme i discriminació que havia rebut però que, tot i que l’article -així com el posterior “¿Por qué las feministas son más guapas que las mujeres normales?”- estava escrit des d’una “vessant sarcàstica”, demanava disculpes als lectors que s’haguessin pogut ofendre. Tot i així, anunciava que emprendria accions legals contra Cristina Hernández, l’usuària de Twitter que va impulsar la campanya per la retirada de la publicitat. L’acusen de “boicot”, intent de limitar la llibertat d’expressió  i d’haver creuat una línia vermella en vincular l’article publicat amb la violència masclista.

Aquest article només treu a la superfície un fet quotidià: el masclisme estructural present als mitjans de comunicació. Però el més greu és que el masclisme als mitjans no només es veu en el contingut, com és el cas de l’article d’aquesta setmana, els obituaris dedicats a Alfons Quintà -on es repassava la trajectòria professional i es passava per sobre el fet que s’havia suïcidat després de matar la seva exparella- o l’article del director del Diari de Tarragona on afirmava que “En l’amor, com en el màrqueting, la venda comença quan et diuen que no”.

El masclisme als mitjans és quotidià: la menor presència d’entrevistades o anomenar les polítiques pel nom de pila en són dos exemples

El masclisme als mitjans es veu cada dia en la forma: en la menor presència de dones entrevistades, opinadores o tertualianes a tots els mitjans -recomptat mensualment pels informes d’On són les dones-, en la tria de fotografies, en la classificació de notícies sobre dones científiques dins la secció “Estil” i en els comentaris sobre l’esfera personal de dones amb projecció pública. Un altre exemple és anomenar les dones pel nom de pila i els homes, pel cognom. Durant la campanya electoral dels EUA, mai vam sentir com parlaven de “Donald”. Però “Hillary” sortia a tot arreu.

clinton

El fet que els mitjans no trenquin amb el masclisme condueix a la perpetuació del patriarcat, sistema on la violència masclista és l’instrument per sotmetre la dona. Per tant, sí, l’article de Mediterráneo Digital fomenta la violència masclista.

Advertisements